Stäng

Boktips till inkorgen

 Anmäl dig till vårt nyhetsbrev!

Så kan du använda Hållplats år 51 i barngruppen

Författaren Hanna Wallsten berättar om inspirationen till boken Hållplats år 51, och tipsar om hur du kan använda den i barngruppen!

"När jag skrev Hållplats år 51 drevs jag av en stark vilja att berätta något om hur det var när kristendomen kom till, alltså en tid efter de mer kända berättelserna om Jesus. Paulus och de andra apostlarna levde dramatiska liv och hade en sån imponerande övertygelse. Det finns mycket i deras gärningar som vi kan ta till oss idag.

Det finns också en del passager i apostlagärningarna och i NT:s brev som inte alls är speciellt barnvänliga eller ens begripliga idag. 

Slutresultatet blev en barn- och ungdomsbok där två elvaåringar, Markus och Maria, från vår tid får uppleva den historiska tiden då apostlagärningarna utspelades. De får förundras och förskräckas och reflektera. Och, viktigast av allt, de får med sig något tillbaka till sin egen tid. De blir Hämtare.  

Gör en tidsresa!

Många församlingar har skolbesök kring jul, advent och påsk. Och ett populärt pedagogiskt grepp är att låta barnen göra en tidsresa. Barnen får kanske gå genom en dörr som leder till år 0. 

Hållplats år 51 kan vara inspiration för barn och vuxna att göra egna tidsresor. Som församlingspedagog kan du läsa boken högt i grupper eller dela ut den på skolor inför ett skolbesök. På så sätt är barnen förberedda på att själva bli Hämtare och resa till den tid som skolbesöket handlar om.

Det finns såklart möjlighet att vända på det och ta emot barnen först, göra en egen tidsresa och sedan ge boken till gruppen som gåva. Där kan de sedan läsa om Hämtaren Markus och hans kompis Maria. (spoilervarning! - de får med sig ett mystiskt grönt ljus inuti sina magar. Ljuset rymmer en slags själslig styrka, som ger dem kraft att ta itu med orättvisor, stora och små.)

Tala om gudsbild och människosyn

En annan vinkel på boken är att jag har med en chef, som kan vara Gud. Och en ängel - Inte-vanliga-Ove. Jag ville gestalta Gud, änglar och underverk på ett sätt som är lätt att ta till sig för barn idag. Att läsa boken kan vara en start på ett samtal om vem eller vad Gud är och gör. Och vilken plats i skapelsen varje barn har."

Foto: Lars Rindeskog