Visste du att vi stöttar över 100 församlingar och pastorat i deras kommunikationsarbete. Nyfiken på hur?
Godly play tar barnen på allvar
I en ambition att barn själva ska få välja tro får de ofta ingen, eller liten, kunskap om Bibelns berättelser. I andra diket serveras en färdig förståelse av berättelserna och den kristna tron. Båda sätten är att förminska barns existentiella kompetens menar Jenny Sjögreen som fått följa med i många barns andliga och teologiska funderingar.
Jenny Sjögreen är till vardags biträdande kyrkoherde i Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö. Därutöver jobbar hon med Godly play, ett sätt att tillgängliggöra kristen tro för barn.
– Hela utgångspunkten är någonstans att vi kan ha kunskap om Gud – och så kan vi känna Gud. I bästa fall så hänger de ihop, kunskapen och erfarenheten av det heliga, säger Jenny Sjögreen.
Jenny menar att Godly play snarare är andlig vägledning än undervisningsmetod. Vilket är en utmaning då både vuxna och barn är vana vid att barn ska lära sig något som definierats av vuxna. Barnen lär sig något av Godly play också, men de gör det av varandra och sig själva. Bibelns berättelser är utgångspunkten. Berättelserna följer ett givet manus med en genomarbetad teologisk tanke. En fängslande berättare spelar mindre roll.
– Vi är vana vid att skapa ögonkontakt med barnet och söka bekräftelse men här är det materialet vi håller i och tittar på tillsammans som är det viktiga. Det är i mellanrummet mellan dig och berättelsen som Gud kan visa sig.
Efter attman gett berättelsen undrar gruppen tillsammans:
“Vad tyckte du var bäst? Vad var viktigast?” Sedan går man djupare: “Finns det något du kan ta bort i berättelsen och fortfarande ha det du behöver? Finns du med i den här berättelsen?” Det kan bli viktiga samtal. Ibland kanske man får lyfta på hatten och gå vidare, ibland talar bibeltexten till en på ett nytt sätt.
Det är barnens egna processer som är viktiga – pekpinnar eller moraliska rättningar tillhör inte konceptet.
– Vi ska inte lägga vårt eget tolkningsraster på barnens reflektioner, då tar vi något från barnen. Det handlar inte om att man ska vara tyst som ledare utan om att lyssna vidare. Lotsa, ibland utmana och gå lite före och provtänka. Då får barnen också verktyg att möta andra åsikter. Friheten gör alla frågor möjliga men det kräver ett tryggt rum och det är det man försöker skapa.
Efter dengemensamma bearbetningen är det tid för egen ”respons”, genom att skapa med pysselmaterial, leka eller bygga. Jenny kallar det för arbete, “Lek är arbete”. Något som blev tydligt en gång när hon berättat om Abraham och Sarah, hur de lämnade Ur och så småningom kom till Hebron.
– Ett av barnen kom urprungligen från ett annat land och det blev så uppenbart att barnet i sin lek bearbetade sin egen livsberättelse. Då är det lätt att tänka att man vill fråga eller interagera men då stör man barnet. Då ändras berättelsen och barnet äger den inte själv längre, och det är det det handlar om.
Efter reflektionstiden återsamlas man igen för en fest tillsammans. Barnen uppmanas inte att redovisa vad de tänkt och känt men det händer att barnen berättar på eget initiativ.
– Annars har vi bara trevligt och sen avslutar vi med bön eller välsignelsen.
Jenny Sjögreen har själv använt Godly play sedan 2009 och utbildat andra i metoden sedan 2015.
– Här mötte jag något som tar barnen på allvar. Lekfullheten finns där, skrattet finns där, aha-upplevelser. Men man behöver inte underhålla.
Konceptet har fasta ramar
Deltagarna kliver in i Bibelns berättelse genom en förberedd miljö. Samlingen sker i ett givet bekant rum, där varje berättelse har sin givna plats. Det finns tre olika berättelsearter: heliga berättelser, liknelser och liturgiska berättelser. De heliga berättelserna (som börjar med skapelsen går via Kristi himmelsfärd och slutar med Paulus berättelse) visar att Gud kan uppenbara sig på olika sätt – ibland inte synas alls men finnas ändå. De liturgiska berättelserna om kyrkans traditioner och om dopet, nattvarden, julen och påsken ställer barnen ansikte mot ansikte med Jesus, och liknelserna hjälper till att tänka utanför boxen. En av väggarna i rummet är avsedd för responsmaterial så barnen kan utforska vidare genom att skapa, leka, bygga eller läsa.
Nätverka
Det finns just nu fyra Godlyplay-instruktörer i Sverige. I Strängnäs stift finns ett nätverk som leds av Caroline Wahlström, Katrineholmsbygdens församling, samt en Facebook-grupp: “Godly play i Strängnäs stift”.
Text: Marlene W Antonson. Artikeln är ursprungligen publicerad i Strängnäs stifts tidning Portalen nr 1 2023, återges i sin helhet med tillstånd. Foto: Magnus Aronson