Visste du att vi stöttar över 100 församlingar och pastorat i deras kommunikationsarbete. Nyfiken på hur?
Jag vill att läsarna ska bli förvånade
Ett helhetsgrepp om den stora berättelsen som löper genom både Gamla och Nya testamentet, och samtidigt ett nytt sätt att se på både välbekanta och okända texter. Ulf Lindgren har skrivit en guidebok till Bibeln som kombinerar medeltida meditationsmystik och judisk djupläsning.
Två andliga traditioner kombineras i Öppna bibeln, dels en meditativ läsning där läsaren lever sig in i texten och ser sig själv i de olika gestalterna, dels djupdykning i texterna där hebreiskans metaforer öppnar upp för en fördjupad läsning av de gamla berättelserna.
- Det här har inte gjorts förut, för vi i västvärlden har aldrig kunnat hebreiska på det viset. Metaforerna går förlorade för oss. Om det står att någon går upp på berget tänker vi oss att det är ett fysiskt berg, men i den judiska traditionen symboliserar berget Gud. Att gå upp på berget är att möta Gud, säger Ulf Lindgren.
Vill guida läsaren
Den som inte kan hebreiska behöver en guide till metaforerna i texten, och Ulf Lindgren kallar gärna ”Öppna bibeln” för en guidebok.
- Jag har ju varit reseledare innan jag blev präst. Och jag tycker guideböcker är bra – de ger en fingervisning om vad du ska titta efter när du kliver in på ett helt nytt ställe.
Boken är nämligen tänkt att passa även den som inte kan så mycket om Bibeln, och därför löper två olika perspektiv sida vid sida genom sidorna. Ulf Lindgren tar ett helhetsgrepp om hela Bibeln, från början till slut, men genom reflektionsfrågor ges samtidigt ett djupt personligt perspektiv. Läsaren uppmuntras fundera över vad den urgamla texten betyder för ens liv här och nu.
Den stora berättelsen
Bokens två huvuddelar, om Gamla och Nya testamentet, skildrar hela Bibeln som en enda stor berättelse, en dialog genom årtusendena mellan Gud och människan.
- Jag vill visa att det är ett samtal som pågår, inte gå in på varenda detalj. Då blir det för spretigt. Linjen finns där, och hjälper läsaren att inte drunkna i detaljer. Annars är risken stor att man ger upp. Här finns så mycket, men lyfter vi blicken kan vi följa grunddragen och se vad som pågår.
Avsikten är inte att redogöra för varje detalj, utan att lyfta teman och exempel som ger en rättvis bild av helheten.
- Jag har förstås fått välja, för det jag väljer att tala om ville jag ha utrymme att göra begripligt och relevant. Samtidigt skulle jag täcka in hela bibeln i en bok som inte fick bli för lång.
Att det är just Ulf Lindgren som gjort den här boken är ingen slump. Han har studerat hebreiska, men även judiska studier vid Judiska folkhögskolan i Stockholm. Med nya insikter i både språk och teologi upptäckte han mycket nytt. Bland annat hur väldigt judiskt Nya testametet är.
- Jesus var jude, precis som lärjungarna och Paulus. De tänkte alla judiskt. Texterna är skrivna med samma teknik och med samma frågor. Därför kallar jag också bokens andra del för ”Berättelsen fortsätter”, för båda delarna hänger ihop.
Djupläsning ger nya perspektiv
Genom att gå tillbaka till den hebreiska texten och visa på hur rabbiner genom tiderna tolkat texterna, hoppas han väcka nyfikenhet för vad Bibeln har att säga oss i dag. I många fall med helt nya perspektiv.
- Vi ska inte vara så rädda för att ingen längre kan alla bibelberättelser. Den som tror att man redan kan allt är inte heller nyfiken. Därför ville jag berätta från början, gå lite djupare och betona andra saker.
Han ger Petrusgestalten som ett exempel på en berättelse som har mer att ge om man inte nöjer sig med att stanna på ytan.
- Han har gjorts till den förste påven, när han i texten inte alls är sådan. Han är väldigt mycket människa, gör misstag och dumma grejer, styrs av känslor och drar iväg.
Det betydelsefulla i att antihjälten Petrus trots allt detta är den som får säga ja till den uppståndne Jesus har gått förlorat när kyrkan genom århundradena polerat berättelsen, menar Ulf Lindgren.
- Den berättelse som gått i arv, där han glorifierats, gör våld på poängen: Att vi som är så brustna och förvirrade och fulla av brister ändå hittar fram till Gud.
Läs själv eller tillsammans
Bokens sista kapitel är en handledning för ett antal träffar i grupp, men ”Öppna bibeln” passar lika bra att läsa själv. Ulf Lindgrens önskan är att fler ska få upp ögonen för vad texterna kan ge.
- Någon kommer kanske bli provocerad, men min bok är ingen kritik. Utan jag vill ge en fördjupad läsning som tränger ner bland bokstäverna till budskapet som döljer sig därunder. Det ger en annan dimension.